دیجیتال مارکتینگ

کامات کلیدی
یکی از موضوعات بسیار مهم برای موفقیت در سئو در سال ۲۰۱۸ توجه به مفهوم کلیدی در مقایسه با کلمه کلیدی است. در گذشته ای نه چندان دور، گوگل محتوای صفحه شما را بررسی میکرد تا ببیند چه عبارتی بیشتر از سایر کلمات تکرار شده و همان عبارت را به عنوان کلمه کلیدی هدف و موضوع صفحه شما انتخاب می نمود. به عبارت دیگر ۱۰۰ درصد تمرکز ربات های گوگل بر روی محتوای صفحه و محل قرار گیری کلمات هدف شما بود.
زمانیکه ربات گوگل وارد یک صفحه اینترنتی میشد بخش های مختلفی را مورد توجه قرار میداد که قبلا در مقاله تعیین کلمات کلیدی صفحه به آن پرداخته ایم. مهمترین بخش هایی که ربات گوگل بررسی میکرد عبارت بودند از:
  • عنوان صفحه
  • آدرس صفحه
  • متن جایگزین تصاویر
  • توضیحات متا
  • تگ های h1 و h2
البته هنوز هم ربات های گوگل توجه ویژه ای به این بخش ها و کلمات به کار رفته در آن دارند ولی بسیار باهوشتر از گذشته محتوای شما را آنالیز میکنند. در این مقاله تلاش میکنیم بفهمیم نقش محتوای طولانی در بهبود وضعیت سئو چیست.
در
مفهوم کلیدی چیست؟
تشنگی یک مفهوم است، زمانیکه شما تشنه هستید میتوانید این نیاز با عبارات گوناگونی بیان کنید. مثلا عباراتی مانند “من تشنه هستم” یا اینکه “از صبح آب نخوردم” یا عبارتی مثل “گلوم خشک شده”  همگی مفهوم تشنگی شما را به مخاطب اعلام میکنند. هریک از این عبارت ها میتوانند یک کلمه کلیدی برای هدف گذاری سئو باشند ولی در سال ۲۰۱۸ هدف گذاری ما بر روی مفهوم کلیدی یعنی تشنگی انجام میشود.
در گذشته تکرار یک عبارت میتوانست شانس شما را برای کسب جایگاه و بهبود وضعیت سئو افزایش دهد در حالیکه همان تکنیک امروز میتواند موجب جریمه شما توسط گوگل شود! امروز به جای استفاده از عبارات تکراری چند روش جایگزین را پیشنهاد میدهیم:
  • استفاده از عبارات هم خانواده و هم معنی
  • استفاده از عبارات توصیفی و مرتبط
  • پاسخ گویی به سوالات حاشیه ای و مرتبط با موضوع
اگر در گذشته عادت داشتید که ۲ تا ۳ درصد محتوای شما تکرار کلمه کلیدی هدف باشد از سال ۲۰۱۸ به این فکر کنید که تنها ۲ تا ۳ بار تکرار کلمه کلیدی کفایت میکند و این کمبود حضور کلمه در صفحه را با یکی از سه روش بالا جبران میکنیم تا در نهایت یک مفهوم کلیدی را به گوگل و کاربر القا کنیم.
چرا مقالات طولانی موفق تر هستند؟
گوگل به عنوان بهترین موتور جستجو تلاش میکند بهترین صفحات را به کاربران خود پیشنهاد دهد و در بیشتر مواقع بهترین صفحات آنهایی نیستند که مملو از کلمات کلیدی و کلمات تکراری هستند. بلکه صفحاتی هستند که یک مفهوم کلیدی را به صورت کامل بررسی کرده اند.
صفحاتی که یک موضوع را به صورت کامل بررسی کرده باشند سوالات زیادی از کاربر را در همان صفحه پاسخ میدهند. به همین دلیل محتوای طولانی در حال حاضر شانس بیشتری برای کسب جایگاه در نتایج گوگل دارد. البته دلیل این جایگاه فقط طولانی بودن محتوا نیست بلکه مفهوم ارایه شده در آن باید دقیق و جامع باشد.
یک محتوای طولانی از نظر گوگل شبیه به یک هایپرمارکت است که کاربر میتواند با یک بار مراجعه اطلاعات گوناگونی را دریافت کرده و نیاز خود را به صورت کامل برطرف کند. محتوای کوتاه شبیه به یک مغازه سنتی است که میتواند بخشی از نیاز کاربر را به خوبی برطرف کند ولی هیچ پاسخی برای سایر سوالات او ندارد و کاربر مجبور خواهد شد برای اطلاعات تکمیلی به سایت ها و صفحات دیگر مراجعه نماید.
 
گوگل اهمیت زیادی به راحتی کاربران میدهد و به همین دلیل محتوای طولانی که حول یک مفهوم کلیدی است شانس بیشتری در مقایسه با یک مقاله معمول در مورد یک کلمه کلیدی خواهد داشت. به عبارت دیگر گوگل هایپرمارکت را به فروشگاه های سنتی ترجیح میدهد.
نمودار زیر به صورت مقایسه ای تعداد کلمات به کار رفته در مقاله در مقایسه با جایگاهی که در نتایج جستجو کسب کرده اند نمایش میدهد. در مقالات پیشین در زمینه آموزش سئو اعلام کرده بودیم که محتوای شما بهتر است ۵۰۰ تا ۸۰۰ کلمه باشد ولی در حال حاضر ما پیشنهاد میکنیم مقالات شما حداقل ۱۲۰۰ و کداکثر ۲۰۰۰ کلمه باشند تا شانس شما برای کسب جایگاه بیشتر شود.
 
آیا فقط طولانی بودن محتوا کفایت میکند؟ مسلما نه. منظور ما از محتوای طولانی متنی است که موضوعات مختلفی پیرامون یک مفهوم کلیدی را پوشش داده باشد.
چطور یک محتوای طولانی برای یک مفهوم کلیدی بنویسیم؟
زمانیکه قصد دارید یک مقاله ارزشمند و طولانی در مورد یک مفهوم کلیدی بنویسیم باید موضوعات مختلف پیرامون آن موضوع را شناسایی کرده و برای هرکدام توضیحاتی در متن درج کنیم. هرچقدر موضوعات جانبی پوشش داده شده در مقاله بیشتر باشد شانس شما بیشتر خواهد بود.
نمودار زیر نسبت تعداد موضوعات جانبی در آن مفهوم کلیدی به جایگاه کسب شده توسط مقاله در گوگل را نمایش میدهد. به طور معمول پیشنهاد میشود شما حداقل ۷ موضوع جانبی برای آن مفهوم را پوشش دهید.
 
بعنوان مثال فرض کنید قصد دارید مقاله ای با عنوان “بوت استرپ چیست” تهیه کنید. این مقاله میتواند موضوعات جانبی زیر را نیز پوشش دهد:
  • بوت استرپ در چه سالی منتشر شد
  • چرا نام آن بوت استرپ است
  • بوت استرپ توسط چه شرکتی تولید شده است
  • چه نسخه هایی برای بوت استرپ وجود دارد
  • طراحی ریسپانسیو چیست
  • مزایای بوت استرپ چیست
  • معایب بوت استرپ چیست
  • چه سایت هایی از بوت استرپ استفاده کرده اند
یافتن کلمات پیشنهادی گوگل در مورد مفهوم کلیدی
برای آنکه بتواند موضوعات و حواشی مورد توجه پیرامون مفهوم کلیدی خود را پیدا کنید باید ابتدا بدانید کاربران عموما چه عباراتی را جستجو میکنند و برای این کار بهتر است از پیشنهادات گوگل هنگام جستجو استفاده کنید. این پیشنهادات عملا پرجستجوترین عبارات کاربران در موضوع مورد نظر شما هستند.
1- استفاده از پیشنهادات گوگل هنگام جستجو
اولین قدم برای یافتن کلمات کلیدی پیشنهادی گوگل جستجوی عبارت مورد نظر در گوگل است. به محض آنکه شروع به نوشتن در نوار جستجو میکنید پیشنهادی به شما نمایش داده میشوند. این پیشنهادات عباراتی هستند که توسط کاربران جستجو شده اند و با متن وارد شده توسط شما شروع میشوند. تصویر زیر نمایی از این پیشنهادات گوگل است.
 
همین روند را برای این لیست از کلمات ادامه میدهید و پیشنهادات مرتبط با هریک از آنها را پیدا میکنید. در نهایت شما لیستی بلند از عبارات مورد نظر کاربران خواهید داشت که خوراک لازم برای نگارش محتوا و تعیین تگ های h2 در مقاله شما خواهند بود.
 
2- استفاده از پیشنهادات گوگل در صفحه جستجو
علاوه بر پیشنهادات لحظه ای که هنگام جستجو به شما نمایش داده میشود. عبارات دیگری نیز در پایین صفحه نتایج جستجو در اختیار شما قرار میگیرد. این پیشنهادات از نظر املایی و جمله بندی با عبارت جستجو شده توسط شما متفاوت هستند ولی همگی مرتبط با مفهوم کلیدی مورد نظر شما خواهند بود.
تصویر زیر نمایی از پیشنهادات گوگل برای عبارت بوت استرپ چیست هستند که به شما کمک میکند. عبارات مرتبط و موضوعات داغ برای این مفهوم کلیدی را شناسایی کنید.
 
3- استفاده از ابزار keyword planner
این ابزار یکی از ابزارهای زیرمجموعه google adwords است که برای نمایش تبلیغات در نتایج جستجوی گوگل مورد استفاده قرار میگیرد. در این بخش شما میتوانید عبارات مورد نظر خود را وارد کرده و علاوه بر دریافت تعداد جستجوی ماهانه هرکدام عبارات پیشنهادی گوگل مرتبط با آن موضوع را نیز دریافت کنید.
برای آشنایی بیشتر با این ابزار پیشنهاد میکنیم مقاله آموزش کار با ابزار keyword planner
ابزار Keyword Planner - آموزش سرویس جستجوی کلمات کلیدی گوگل
گوگل سرویس جدیدی به نام Keyword Planner را معرفی کرده که امکاناتی ویژه برای انتخاب کلمات کلیدی مناسب ارائه میدهد. آموزش کار با ابزار کیورد پلنر در ادوردز.
سخن پایانی
هر روز الگوریتم های گوگل قویتر از گذشته و با هوش بالاتر صفحات را بررسی میکنند. تمام تلاش گوگل درک بهتر از محتوای صفحه و ارایه بهترین نتایج به کاربران خود است. در نتیجه نقش محتوا هم چنان در سئو ۲۰۱۸ پررنگ باقی خواهد ماند و تهیه محتوا نیازمند وقت و دانش بیشتری نسبت به گذشته است. محتوای شما باید پاسخگوی سوالات بسیاری از کاربران باشد و همزمان از نظر موتورهای جستجو ارزشمند باشد. هرچقدر دایره کلمات شما گسترده تر بوده و به ادبیات کاربران نزدیک باشد شانس شما برای کسب جایگاه بیشتر خواهد بود.
به صفحات پربازدید در سایت خود توجه کنید و ببینید که آیا محتوای طولانی و جامع کمکی به کسب جایگاه شما در نتایج گوگل داشته است؟ آیا توانسته اید با ارایه مقالات کوتاه و کم ارزش بازدیدکننده زیادی جذب کنید؟ تجربه خود را با ما و سایر خوانندگان این مقاله به اشتراک بگذارید.
 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

این مقاله را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn